top of page

Verslag Legend ELE Rally 2017

Na een teleurstellende afloop van de Coppa d'Europa was het in het Hemelvaart weekend op 26 en 27 mei tijd voor de eerste Legend Rally van het jaar, de 2e Legend ELE Rally in en om Eindhoven. In verband met een zakelijke trip naar Hong Kong was de voorbereiding van Rogier niet optimaal gezien het feit dat hij pas een aantal uur voor de documentencontrole en de start van het verkennen weer in Nederland landde maar dat mocht de pret niet drukken.

Rond de klok van 16:00 vertrokken we richting SchipperStop te Veldhoven, het wedstrijdcentrum voor het aanstaande rallyweekend! Na controle van alle documenten en ontvangst van alle wedstrijdtoebehoren was het tijd de proeven voor de vrijdag te verkennen. In vergelijking met 2016 waren de proeven op veel vlakken anders, in verband met het schrappen van het onverhard in 2016 was 2017 een volledig nieuwe uitdaging voor ons. KP Asten en Somerlo stelden niet teleur, van prachtige zandpaden tot een echt karrepad, alles zat erin. Door de warmte gedurende de weken voor de wedstrijd was het duidelijk dat stophappen het recept voor de wedstrijd werd.

Na een welverdiende nachtrust was het vrijdag tijd voor de verkenning van de proeven voor de zaterdag, ook hier waren de proeven op veel punten anders dan in 2016. Ondertussen werd op het serviceterrein de serviceplaats opgebouwd door onze trouwe monteur en eigenaar van Special Car Care; Marc Maas met hulp van zijn vrouw Nancy, Robert Jan de Mol van Het Zuiden Projectstoffering en nieuw aangestelde teammanager Theo van Erkel.

Ondanks de enorme hitte op vrijdag was het recept voor de wedstrijd duidelijk, voldoende drinken en water meenemen in de auto.

Rond de klok van 19:00 was het dan zover, het Legend startveld mocht vertrekken, voor de moderne mannen uit om het publiek op te warmen. Helaas werd de vrijdagavond aan elkaar geknoopt door organisatorische problemen met de proeven, tijdwaarneming en uitslagen. Uiteindelijk arriveerden we na de eerste 6 proeven ruim 75 minuten later dan gepland terug op het serviceterrein voor de nacht.

Foto door Rallyinbeeld.nl

Door een combinatie van de warmte en alle vertraging was het moeilijk geconcentreerd te blijven en op de juiste momenten te pieken. Ondanks dat reden we de vrijdagavond goed mee, helaas liepen we op Helmond 2x teveel tijdverlies op omdat we qua vermogen simpelweg niet meekomen met de andere mannen en dit pijnlijk duidelijk word op industrieterrein proeven met veel kort werk. Hierdoor konden we net niet mee doen met de top 3 op de vrijdag. Door een combinatie van de warmte, de hogere snelheden en de nieuwe schokbrekers welke fantastische wegligging boden waren de achterbanden vrijdagavond aan gort en besloten we overnacht een setje nieuwe banden te steken.

De zaterdag begon leuk met een combinatie van Strijpse Kampen, Spoordonk (in onze ogen wellicht de mooiste proef van de rally) en Wintelre met het prachtige onverhard. Helaas ondervonden we op Strijpse Kampen hetzelfde probleem als op Helmond, een gebrek aan koppel waardoor het gemiddelde van 70 km/h ons de dag om deed. Tevens reden we in de 2e boucles op Spoordonk een rondgang zonder remmen, in verband met de temperaturen waren deze ver te zoeken en was het gemiddelde van 70 km/h hier niet meer haalbaar. Een podiumplaats was op dit moment als ver uit het zicht en hierdoor hebben we besloten de rest van de wedstrijd plezier te maken, het publiek te vermaken en waar mogelijk de grenzen van de auto eens op te zoeken.

Na de fantastische proef op Sint Oedenrode (jammer dat deze zoveel korter is en geen rondkoers meer is) en Son maakten wij ons op voor de terugkeer naar SchipperStop voor de finish. Welverdiende winnaars waren Robert Millar en Midas Nelissen met slechts 0,8 seconde voorsprong op de nummer 2, Ben en Joell ten Hove.

Duidelijk is dat we met het nieuwe maximum gemiddelde van 70 km/h vermogen maar vooral koppel missen om voorin mee te strijden (vooral op de industrieterrein proeven) en we hopen dan ook dat de organisatie iets gaat doen om het spelletje toegankelijk te maken voor alle auto's. Wij hebben zelf al voorgesteld een coefficient in te stellen op basis van bouwjaar en cilinderinhoud zoals in meerdere wedstrijden gebeurd. Afwachten of hier iets mee gaat gebeuren, dit is voor ons in ieder geval de enige mogelijkheid om tegen de Escorts, Healeys en BMWs ten strijde te trekken.

Volgende wedstrijd wordt de GTC Legend in en om Etten Leur op 8 en 9 juli.

Foto's door Rallyinbeeld.nl


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page