Verslag Boucles de Bastogne 2019
Legend Boucles de Bastogne 2019; wat een avontuur!
Na een lange periode van (weder)opbouw van de auto was het tijdens het eerste weekend van februari dan eindelijk zo ver! Onze vuurdoop in de Boucles, direct de Challenger klasse met een gemiddelde op de proeven van 80 km/h. In totaal zijn wij met 6 wedstrijdauto's richting Bastogne getrokken.
4 equipes in de Challenger klasse:
# 219: Robert Millar - Midas Nellisen: Austin Healey 3000
# 220: Jean Louis Renard - Thomas Sigtermans: Triumph TR8
# 221: Michael Simon - Rogier Simon: Volvo PV544 Sport
# 222: Jan Piet van der Meer - Koen Weijers: Austin Healey 3000 MKIII
2 equipes in de Classic klasse: # 324: Ben ten Hove - Joell ten Hove: BMW 320/6 # 332: Maarten van der Heijden - Michiel Sanders: Volvo 122s
Na aankomst rond de klok van 14:00 op donderdag direct de vaste servicelocaties in Bastogne en bij het huis opgebouwd, gevolgd door de keuring van alle wedstrijdbanden, ophalen en plakken van de wedstrijdstickers onder toeziend oog van de organisatie, documentencontrole en technische controle.
Op vrijdag wederom een lange dag met het verkennen van de proeven voor de zaterdag (waar zelfs verkenauto's op Stoumont de berg af gleden door de gladheid) en de avondparade in het centrum van Bastogne. Wat een ongekende mensenmassa is er op de been voor dit evenement. Op zaterdag gestart met 2 boucles van 3 proeven om Bastogne. Helaas hadden we geen intercom dus was het enigsinds improviseren wat betreft de communicatie in de auto en het lezen van de notes. Bewust gekozen voor een rustige opbouw tijdens de eerste boucles van 3 proeven om ritme te vinden maar vooral de auto op de weg te houden in de wisselende en soms lastige weersomstandigheden. Bij de start van proef 1 direct enorme vertraging en helaas werd de 2e proef geneutraliseerd wat niet bepaald hielp om in het ritme te komen en te wennen aan de omstandigheden. In verband met problemen met de ruitenwissers en de sproeiers veel tijd verloren in de eerste boucles maar dit werd gelukkig snel opgelost tijdens 1 van de perfect geplaatste snelle services tussen de proeven door.
Tijdens de 2e ochtendboucles (welke we inmiddels in de middag afwerkten) langzaam het tempo (naar gelang de omstandigheden) opgebouwd. Hierdoor hebben we tijdens de 2e boucles ook langzaam wat plaatsen goed gemaakt in de Challanger klasse. Helaas was het tijdens de eerste boucles al game-over voor Ben en Joell ten Hove in de BMW ivm de koppakking. De zaterdagmiddag begonnen met een lange verbinding naar de historisch proef in bij Stoumont. Gedurende de middag/avond wederom 2 boucles van 3 proeven met een vaste service en regroup in Coo.
Tijdens de eerste doorgang op Stoumont, Bodeux en Wanne enorm genoten van de grote getalen toeschouwers en de sfeer op en rondom de proeven. Op 2 kleine foutjes na op Stoumont een goede boucles afgelegd. Het tijdschema was inmiddels dermate uitgelopen dat wij de laatste boucles van de zaterdag in listige omstandigheden (sneeuw, ijzel, ijs, mist en duisternis) hebben afgelegd, wat een ervaring! Een wedstrijddag die alles met zich mee heeft gebracht wat we hadden kunnen bedenken.
Op zondag stonden er nog 7 proeven (soms ruim 80% onverhard) op de agenda. Door de slechte omstandigheden op de eerste proef op zondag, waar de 4x4 van de organisatie zich vast reed in de modder, werd deze proef geannuleerd. Hierdoor werd de marathon proef van 42km de opener op de zondag. Helaas werd deze door onvoorziene omstandigheden (een lokale bewoner met een passie voor vuurwapens en geen passie voor rallysport) met een enorme vertraging gestart. Ondanks de stroeve start en het matige tijdschema enorm genoten van deze proef, 42km waarvan het leeuwendeel onverhard, waar is dit nog mogelijk! Deze proef (en de aanloop naar de start) bleek ook direct de scherprechter, Jean Louis en Thomas hebben de strijd nog voor de start moeten staken door een kapot diff in de Triumph, Jan Piet en Koen hebben de strijd op de proef moeten staken in verband met problemen in de elektronica van de Healey.
Door de samenstelling van de proeven en het vele overhard op de zondag in bosachtige gebieden waren de proeven enorm glad en verraderlijk. Door een besluit niet op de limiet te rijden maar op aankomen te rijden hebben we de proeven stuk voor stuk kunnen afwerken zonder noemswaardige problemen. Helaas werden de laatste 2 proeven geannuleerd in verband met het verlopen van de politieverordening door alle eerdere vertragingen. Dit had helaas als resultaat dat ook Robert en Midas het podium niet hebben gehaald door een bezoek aan een sneeuwbank/diep besneeuwde berm waar ze zelf niet uit kwamen niet ver van de finish van de laatst gereden proef. Door het slechte onverhard op zondag rechts achter nog de schokbreker door de carroserie geslagen en op de laatste neutrale proef de draagarm rechts voor gescheurd. Al met al een wedstrijd welke op technisch vlak alles behalve probleemloos is verlopen, qua weer alles heeft gebracht wat je kunt bedenken in de winter in de Ardennen maar qua sfeer en beleving onze stoutste dromen heeft overtroffen!
Uiteindelijk de wedstrijd uitgereden en op een 27e plaats en 1e in klasse geëindigd!
Graag bedanken we iedereen die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt! De dames van Jean Louis en Jan Piet voor de fantastische catering in het huis, alle serviceteams, Theo en Robert in de chase car/snelle service, alle equipes in het team om de kans te krijgen dit mee te maken en natuurlijk alle toeschouwers en fotografen welke deze onvergetelijk ervaring in grote getalen hebben vastgelegd!
Tot 2020 Bastogne!
Comments